
 

 



2 
 

 

 
Ovaj Monitoring Izveštaj je realizovan  

uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo            
 

 

SADRŽAJ: 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ........................................................... 10 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................. 12 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA .......................................................... 13 

REGULATORNA TELA ..............................................................................................................................13 

DRŽAVNI ORGANI .....................................................................................................................................15 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA .......................17 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ....................................................................................................................... 17 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 18 

 

VII ZAKLJUČAK ................................................................................................................................................ 19 

 

 

 

 

 

 



3 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Radio televizija Vojvodine objavila je 4. jula da je njihovog novinara Nenada Jovićevića i 

snimatelja Lasla Raca, dok su snimali požar u radionici preduzeća Agro-Lend u Bečeju, verbalno i 

fizički napao vlasnik tog preduzeća, Roland Sabolčki. Sabolčki je, kako je preneo RTV, uz psovke i 

pretnje, prvo snimatelja sa trotoara ispred radionice odgurao na put, a potom pokušao i da mu 

otme kameru, u čemu je sprečen intervencijom policije. Novinarska udruženja osudila su napad i 

insistirala na tome da ovaj i svaki napad na novinare bude valjano sankcionisan, kako bi se i na taj 

način poslala poruka da je sa praksom koja je ohrabrivala napade na novinare, tako što napadači 

ili nisu bivali otkriveni, ili su, ako i budu otkriveni, kažnjavani samo simbolično, napokon gotovo. 

Nekoliko dana kasnije, Roland Sabolčki obratio se pismom upravi Radio-televizije Vojvodina, u 

kojem se izvinjava zbog svog postupka. Sabolčki u pismu, za koje je tražio da bude objavljeno, 

ističe da je požar u radionici bio najteži trenutak u njegovom životu, ali da to ne predstavlja 

opravdanje za njegovo ponašanje. 

 

Mediji su preneli da je zbog velikog broja buradi sa uljem u radionici u kojoj je izbio požar, moglo 

doći do ozbiljne tragedije. Nesporno je da je javnost imala opravdani interes da o ovome bude 

obaveštena. Zakon o javnom informisanju predviđa da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja, a posebno da ne sme vršiti bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo 

osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Kako iz konteksta proizilazi da je 

Sabolčki zapravo imao nameru da spreči emitovanje snimka u televizijskom programu, to je važno 

napomenuti da je Krivičnim zakonikom, u članu 149. stav 2, neovlašćeno sprečavanje ili ometanje 

emitovanja televizijskog programa sankcionisano kao krivično delo novčanom kaznom ili 

zatvorom do jedne godine. Do zaključenja ovog izveštaja nije saopšteno da li je i kakav postupak 

nadležno tužilaštvo pokrenulo. U svakom slučaju, činjenica da se Roland Sabolčki izvinio upravi 

Radio-televizije Vojvodina zbog svog postupka, te da je naveo da za takvo ponašanje nije imao 

nikakvo opravdanje, mogla bi da svedoči o jačanju svesti o značaju slobode izražavanja, te o 

društvenoj neprihvatljivosti napada na novinarske ekipe koje izveštavaju o stvarima od javnog 

interesa, bez obzira na konkretne okolnosti.  

 



4 
 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, bili smo svedoci još jednog, doduše polovičnog izvinjenja 

novinaru i redakciji, konkretno, novinarki Olji Bećković i Televiziji B92. Naime, lider jedne od 

stranaka nove parlamentarne većine, Velimir Ilić, koji je na konferenciji za štampu održanoj 17. 

jula, optužio Televiziju B92 da vodi medijsku hajku protiv njega, a za novinarku Olju Bećković 

rekao da „nije zdrava“ i da je treba „pravno prevaspitati“, izjavio je dva dana kasnije da, iako i dalje 

smatra da se protiv njegovih saradnika i njega lično na toj televiziji vodi „politička hajka“, priznaje 

da je burno reagovao i izvinjava se „i TV B92 i gospođi Bećković“. Desetak dana kasnije, Velimir ilić 

izabran je za ministra grаđеvinаrstvа i urbаnizmа u novoj Vladi Republike Srbije, a skupštinska 

većina nije smatrala da Ilićevi, više puta ponovljeni napadi na medije i novinare, predstavljaju bilo 

kakvu smetnju da mu se poveri odgovorna javna funkcija. Podsetimo, pre samo nekoliko meseci, 

Ilić je nepravnosnažno osuđen da novinaru Vladimiru Ješiću plati naknadu štete povodom napada 

i uvreda tokom snimanja intervjua 2003. godine. Ovaj političar ima dugu istoriju uvreda i pretnji 

na račun i Olje Bećković i B92, ali i drugih medija i novinara, te njegovo najnovije imenovanje 

svakako daje razlog za zabrinutost da se odnos vlasti i novinara neće promeniti ni sa dolaskom 

nove vladajuće koalicije na vlast u Srbiji. 

 

1.2. Ljiški informativni servis saopštio je 12. jula da je novinarka Mira Kojić, saradnica Revije 

„Kolubara“ i dugogodišnja dopisnica „Napreda“ iz Valjeva, izbačena sa prve sednice Opštinskog 

veća Ljiga u novom sazivu. Servis je preneo da je Miru Kojić, čim je ušla u prostoriju u kojoj se 

sednica održavala, predsedavajući Opštinskog veća, Miodrag Starčević, obavestio da je sednica 

zatvorena za javnost i pozvao da napusti prostoriju. Pošto je novinarka tražila da na sednici, radi 

fotografisanja članova Opštinskog veća, ostane koliko i ekipa Televizije Ljig, stanice čiji se program 

distribuira u lokalnom kablovskom sistemu bez dozvole Republičke radiodifuzne agencije, 

Starčević je pozvao policiju da je sa sednice udalji. Na zahtev novinarke da se i ostali članovi 

Opštinskog veća izjasne o njenom izbacivaju, oni su to i učinili, donevši jednoglasnu odluku o 

njenom udaljavanju sa sednice. Vladajuću većinu u Ljigu čine članovi Socijalističke partije Srbije, 

Nove Srbije, Ujedinjenih regiona Srbije, Demokratske stranke Srbije i Srpske radikalne stranke. 

 

Za opštinska veća, kao organe lokalne samouprave, kao uostalom i za sve državne organe i 

organizacije, organe teritorijalne autonomije, javne službe i javna preduzeća, poslanike i 

odbornike, važi obaveza propisana Zakonom o javnom informisanju da informacije o svome radu 

učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. U 

konkretnom slučaju Opštinskog veća u Ljigu, ne samo da se uopšte ne vidi da li su postojali i koji 

su mogli biti razlozi zatvaranja sednice za javnost i predstavnike medija, već je očigledno došlo i 

do zakonom izričito zabranjene diskriminacije novinara i medija, budući da jedna ekipa, ekipa 

Televizije Ljig, pri čemu se još radi i o mediju koji program emituje kablovski bez odgovarajuće 

dozvole što je u izričitoj suprotnosti sa odredbama Zakona o radiodifuziji, slobodno snima sednicu 

sa koje je novinarka Mira Kojić izbačena. Kako slučajevi, kao ovaj u Ljigu, nisu retki, može se 

zaključiti da važeći pravni okvir u Srbiji, i pored toga što propisuje obavezu da se informacije o 



5 
 

radu organa lokalne samouprave, ali i drugih državnih organa, učine dostupnim za javnost pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila, zapravo oskudeva u mehanizmima koji bi 

obezbedili da se ta obaveza dosledno poštuje. Bez utvrđivanja odgovornosti za ovakva kršenja 

zakona i bez adekvatnog sankcionisanja odgovornih, zabrana diskriminacije novinara i medija i 

obaveza transparentnosti državnih organa i organa lokalne samouprave u svom radu, preti da 

ostane samo deklarativna i zavisna isključivo od dobre volje pojedinačnih nosilaca javnih funkcija.  

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Nezavisno udruženje novinara Srbije, saopštenjem objavljenim početkom jula, 

protestovalo je povodom neshvatljivo dugog trajanja sudskog postupka u kojem treba da bude 

utvrđena odgovornost za slučaj iz juna 2000. godine, kada je Produkcijskoj grupi „Mreža“ oduzeta 

kamera na ulici u centru Zemuna. Tada su novinarki PG „Mreža“, Snežani Stojadinović, i snimatelju 

Aleksandru Kostiću, dok su snimali prilog o napadu na fotokopirnicu Ljubomira Rankova, dvojica 

pripadnika obezbeđenja Srpske radikalne stranke oduzela kasetu sa snimljenim materijalom i 

kameru i odnela ih u obližnje sedište Srpske radikalne stranke, uz objašnjenje da će kamera biti 

vraćena čim se u sedištu stranke pogleda snimljeni materijal. Nekih pola sata kasnije, pred 

policijom koju je PG Mreža pozvala, očevici su prepoznali jednog od dvojice pripadnika 

obezbeđenja, kako izlazi iz sedišta Srpske radikalne stranke u pratnji visokog funkcionera stranke, 

tada ministra saobraćaja u Vladi Republike Srbije, Dragana Todorovića. U optužnici koja je 

povodom ovog slučaja podignuta u novembru 2001. godine, protiv Branislava Gavrilovića i 

Nebojše Gavranova, tadašnje Okružno tužilaštvo je oduzimanje kamere tretiralo kao tešku krađu, 

ne ispitavši da li je i ko iz Srpske radikalne stranke, u čije sedište je kamera odneta, dao nalog da se 

kamera oduzme. U saopštenju NUNS-a navodi se da se jedanaest godina i sedam meseci nakon 

podizanja optužnice, te nakon zakazivanja 37 pretresa i tri obavljena veštačenja, postupku i dalje 

ne nazire kraj. 

 

Postupak koji se vodi protiv okrivljenih za oduzimanje kamere Produkcijske grupe „Mreža“, grubo 

oslikava nedelotvornost sudske zaštite slobode izražavanja u Srbiji. Ekipa Produkcijske grupe 

„Mreža“ snimala je u junu 2000. godine izjave Ljubomira Rankova i novinara Dragana Stojovića, 

tada predsednika i potpredsednika Saveza nezavisnih građana za Zemun, ispred fotokopirnice 

Ljubomira Rankova, koja je, kako se sumnjalo, zbog umnožavanja kritičkih materijala prema 

radikalskoj opštinskoj vlasti u Zemunu, bila napadnuta prethodnog dana. Istraga koja je vođena, 

kao i suđenje koje je usledilo i još traje, zanemarila je činjenicu da okrivljeni, kao pripadnici 

stranačkog obezbeđenja, verovatno nisu radili samoinicijativno, već po nalogu nekoga od 

stranačkih funkcionera. Tako imamo još jedan od, u Srbiji inače brojnih slučajeva, u kojima se 

postupci povodom napada na novinare, oduzimanja ili uništavanja njihove opreme, i kada se vode, 

vode samo protiv neposrednih izvršilaca, a ne i protiv nalogodavaca i podstrekača. Kada se svemu 



6 
 

tome doda i sama činjenica da se postupak vodi već duže od decenije, a da još nema ni 

prvostepene, a kamoli pravnosnažne odluke, utisak o neefikasnosti sudske zaštite slobode 

izražavanja u Srbiji postaje više nego poražavajući. Poređenja radi, protiv Dragana Stojovića koji je 

u ovom postupku saslušavan kao svedok, budući da je spornog dana bio jedno od lica koje je 

Produkcijska grupe „Mreža“ u vreme oduzimanja kamere intervjuisala, i koji je nakon jednog od 

neodržanih pretresa 2002. godine objavio tekst u kome je ukazao da bi Dragan Todorović mogao 

da bude nalogodavac oduzimanja kamere, budući da je kao visoki funkcioner stranke nesporno bio 

u sedištu stranke spornog dana, kao i da mu je jedan od okrivljenih bio lični telohranitelj, postupci 

po dve tužbe koje je Todorović tim povodom podneo, davno su okončani. Po Todorovićevoj 

privatnoj krivičnoj tužbi za klevetu, Stojković je oslobođen, ali je u parnici za naknadu štete 

osuđen prvo da Todoroviću plati 500.000,00 dinara, da bi taj iznos u postupku po žalbi bio 

smanjen na 350.000,00 dinara, a u postupku po reviziji dodatno smanjen na 200.000,00 dinara. 

Prvostepena presuda doneta je 2006. godine, presuda po žalbi 2008, a po reviziji 2009. godine. Za 

sve to vreme, krivični postupak protiv lica okrivljenih da su oduzela kameru i dalje traje. Zbog 

toga, padoksalno, 12 godina nakon incidenta, jedini koji je u međuvremenu pravnosnažno osuđen 

da bilo šta plati u vezi sa oduzimanjem kamere, nije ni nalogodavac njenog oduzimanja, koji je sve 

vreme ostao nepoznat, niti neposredni izvršioci koji su poznati ali se ili ne odazivaju na sudske 

pozive ili pozivaju na nesposobnost da prate suđenje, već samo novinar koga su njegove kolege iz 

Produkcijske grupe „Mreža“ intervjuisale neposredno pre oduzimanja kamere. 

 

2.2. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), Nezavisno udruženje novinara Srbije 

(NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) protestovali su 12. jula povodom 

presude kojom su Radio 021, novosadski „Dnevnik“ i urednici ovih medija, pred Višim sudom u 

Novom Sadu, pravnosnažno osuđeni da plate naknadu štete za povredu časti i ugleda tužioca 

Gorana Uroševića koji se trenutno nalazi na odsluženju zatvorske kazne u Požarevcu. Tužba je 

usledila nakon vesti koja je objavljena na portalu Radija 021 i u listu „Dnevnik“, u novembru prošle 

godine, o presudi po kojoj su Urošević i Blažo Bošković iz Starih Ledinaca osuđeni na zatvorske 

kazne u trajanju od pet, odnosno četiri godine zatvora, zbog krivičnog dela iznude. U tekstu je 

pogrešno navedeno da se ta presuda odnosila na slučaj iznude iz 2007. godine (u tom procesu je 

tadašnji Okružni sud postupak protiv Uroševića obustavio), a ustvari se odnosila na slučaj iz 2009, 

kada su ova dvojica, kako se u presudi navodi, „pretnjama i batinama vršili iznudu nad većim 

brojem žena na Kaćkoj petlji“. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviđeno je da svako lice na koje se odnosi netačna 

informacija, a koje zbog njenog objavljivanja trpi štetu, ima pravo na naknadu materijalne i 

nematerijalne štete. Pri tome, odgovornost ne bi smela da bude objektivna, već uslovljena 

odsustvom dužne novinarske pažnje. Novinari i odgovorni urednici su, naime, po zakonu dužni da 

pre objavljivanja informacije koja sadrži podatke o određenom događaju, pojavi ili ličnosti, sa 

pažnjom primerenom okolnostima, provere njeno poreklo, istinitost i potpunost. U konkretnom 



7 
 

slučaju, dva novosadska medija su šturu informaciju o presudi zbog krivičnog dela iznude 

dopunila raspoloživim, ranije objavljenim informacijama, o tome da je protiv istih lica postupak 

pokrenut zbog slučaja iznude iz 2007. godine, dok se zapravo radilo o drugom slučaju iznude iz 

2009. godine. Ključni problem u ovakvim slučajevima ostaje pitanje načina na koji sudovi cene 

dužnu novinarsku pažnju, odnosno pažnju primerenu okolnostima konkretnog slučaja. U praksi 

srpskih sudova je gotovo nemoguće, makar i samo ilustracije radi, naći presudu u kojoj sud 

zaključuje da objavljena informacija zaista nije tačna, ali da ne postoji osnov za naknadu štete, 

budući da novinar i urednik jesu postupali sa dužnom novinarskom pažnjom. Takođe, kada se 

pozivaju na odsustvo dužne novinarske pažnje kao razlog obavezivanja medija da plati naknadu 

štete, sudovi po pravilu propuštaju da jasno utvrde šta je zahtevani standard dužne novinarske 

pažnje nalagao u konkretnom slučaju. Ovo u praksi kreira situaciju u kojoj mediji praktično 

nemaju pravo na grešku, bez obzira na okolnosti u kojima je do greške došlo, te do potpunog 

ignorisanja zahteva profesije da se vesti, kao „kvarljiva roba“, objavljuju brzo, dok njihovo 

objavljivanje još ima smisla. U tom smislu je i u konkretnom slučaju, po svemu sudeći, jedino bilo 

važno da li je tužilac osuđen za slučaj iznude iz 2007. ili iz 2009. godine, a ne i to šta je zahtevani 

standard dužne novinarske pažnje nalagao u konkretnom slučaju, odnosno da li su novinari i 

urednici dve novosadske redakcije sa pažnjom primerenom okolnostima, u datim uslovima i 

imajući u vidu potrebu da se vesti objavljuju kada su aktuelne, objektivno mogli utvrditi da se u 

konkretnom slučaju radilo o dva, a ne o jednom krivičnom postupku, protiv istih lica, za dva ista, 

odnosno istovrsna krivična dela, sa različitim ishodom. Takođe, imajući u vidu da tužilac jeste 

pravnosnažno osuđen za krivično delo iznude, da je na izdržavanju kazne u drugom delu zemlje, 

da je i njemu, ali i njegovom okruženju u zatvoru, pristup i regionalnoj štampi iz Novog Sada, ali i 

Internetu, verovatno ograničen, postavlja se pitanje kako je sud cenio nastalu nematerijalnu štetu. 

Naime, opšta pravila određivanja naknade nematerijalne štete podrazumevaju da se novčana 

naknada na ime pretrpljenih duševnih bolova zbog povrede ugleda ili časti, dosuđuje samo 

izuzetno, ako okolnosti slučaja, a naročito jačina bolova i njihovo trajanje, to opravdavaju. 

Ratifikovana Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda predviđa da se 

sloboda izražavanja može ograničiti, između ostalog, samo u meri u kojoj je to neophodno u 

demokratskom društvu. U konkretnom slučaju, svakako bi bilo interesantno videti na koji način je 

postupajući sud utvrdio da okolnosti slučaja, jačina bolova koje tužilac trpi i njihovo trajanje, 

opravdavaju novčanu naknadu nematerijalne štete, kao i sa kojih razloga je cenio da je u 

konkretnom slučaju određivanje novčane naknade neophodno u demokratskom društvu, odnosno 

da svrha zaštite prava tužioca nije mogla biti postignuta i na drugi način, uz poštovanje principa 

proporcionalnosti. 

  

2.3. UNS, NUNS i NDNV pozvali su predsednika Srbije, Tomislava Nikolića, da donese odluku o 

pomilovanju Lasla Šaša iz Subotice koji od 20. jula izdržava kaznu zatvora zbog presude Osnovnog 

suda u Subotici, potvrđene presudom Apelacionog suda u Novom Sadu, kojom je zbog krivičnog 

dela uvrede kažnjen novčanom kaznom od 150.000,00 dinara, a koja je, rešenjem Osnovnog suda 



8 
 

u Subotici, zamenjena kaznom zatvora u trajanju od 150 dana zbog neplaćanja novčane kazne u 

ostavljenom roku. Šaš je kažnjen po privatnoj krivičnoj tužbi vođe mađarskog desnog 

ekstremističkog pokreta „64 Županije“, Lasla Torockaja, zbog svog teksta koji je, kao pismo 

čitaoca, objavljeno 24. aprila 2007. godine u dnevnom listu „Magyar Szó“. Laslo Šaš je novinar koji 

je svojevremeno sarađivao sa listovima na mađarskom jeziku, „Magyar Szó“ iz Novog Sada i „Hét 

Nap“ iz Subotice. U spornom tekstu Laslo Šaš je izneo kritiku delovanja Lasla Torockaja kao 

ekstremnog desničara, a u svoju odbranu izneo je da nije želeo da uvredi Torockaja, već da 

ovdašnju omladinu zaštiti od velikomađarskog nacionalizma. Inače, sudski postupak vođen je u 

vreme dok je Laslu Torockaju bio zabranjen ulazak u Srbiju odlukom MUP-a, koji ga je označio kao 

ekstremistu. UNS, NUNS i NDNV istakli su da, zbog teškog materijalnog položaja, Laslo Šaš, ne 

samo da nije mogao da plati kaznu koja mu je presuđena, već je u drugostepenom postupku bio 

prinuđen da se sam brani, pošto nije mogao da plati advokata nakon što je advokat koji ga je 

zastupao u prvostepenom postupku preminuo. 

 

O paradoksu da ukidanje zatvorske kazne za klevetu i uvredu i njeno zamenjivanje samo 

novčanom, izmenama Krivičnog zakonika iz 2005. godine, preti da dovede do toga da u Srbiji, po 

prvi put nakon dvadeset, a možda i više godina, neko završi u zatvoru zbog uvrede u medijima, 

pisali smo pre samo dva meseca. Tada je aktivista Antifašističke akcije iz Novog Sada, Zoran 

Petakov, dobio rešenje o izdržavanju kazne zatvora u trajanju od sto dana, jer nije platio kaznu za 

uvredu Irineja bačkog, episkopa Srpske pravoslavne crkve, nanetu u televizijskoj emisiji „Klopka“ 

na BK televiziji još 2005. godine. Podsetimo, dok su do izmena zakona iz 2005. godine, kazne za 

klevetu i uvredu, i kada su izricane, po pravilu izricane samo kao uslovne, i povodom njih niko nije 

bio stvarno zatvaran, izmenama, koje su zatvorske kazne za uvredu i klevetu zamenile novčanim, 

stvorena je situacija u kojoj je moguće da onima koji su za klevetu ili uvredu novčano kažnjeni, a 

odbiju ili nisu u mogućnosti da izrečenu novčanu kaznu plate, ova kazna bude zamenjena kaznom 

zatvora. U uslovima teške ekonomske krize koja je dovela u pitanje i samu finansijsku mogućnost 

velikog broja novinara da plate izrečene kazne, ova mogućnost preti da postane pravilo. Druga 

interesantna stvar je da su i slučaj Zorana Petakova, i slučaj Lasla Šaša, vezani za kritiku desnog 

ekstremizma, samo što je u jednom slučaju, kritiku u medijima izneo građanski aktivsta, a u 

drugom slučaju, novinar. Dok je Petakov bio osuđen zbog mišljenja da Srpska pravoslavna crkva 

propagira ideologiju u kojoj se prepoznaju desni ekstremisti, te da su pojedine vladike Srpske 

pravoslavne crkve imale uticaj na stvaranje desničarskih ekstremističkih grupa, Laslo Šaš osuđen 

je zbog iznošenja kritike politike velikomađarskog nacionalizma koju zastupa vođa mađarskog 

desnog ekstremističkog pokreta „64 Županije“, Laslo Torockaj. U oba slučaja, kritici su bile 

izložene javne ličnosti, jednom, episkop Srpske pravoslavne crkve, drugi put, političar iz susedne 

Mađarske koji se zalaže za reviziju Trijanonskog ugovora iz 1920. godine, kojim su definisane 

mađarske državne granice. Obe presude krajnje su problematične sa aspekta usklađenosti sa 

ustavnim jemstvom slobode izražavanja, kao i sa odredbom Ustava Srbije kojom se garantuje da će 

srpski sudovi u ovakvim stvarima zakonske odredbe koje se tiču ljudskih prava, pa tako i prava na 



9 
 

slobodu izražavanja, tumačiti u korist unapređenja vrednosti demokratskog društva, saglasno 

važećim međunarodnim standardima i praksi međunarodnih institucija koje nadziru njihovo 

sprovođenje, što bi drugim rečima trebalo da znači, saglasno praksi Evropskog suda za ljudska 

prava u primeni člana 10. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. Slučaj 

Lasla Šaša bolno je pokazao koliko je Srbija izgubila odbijajući da još 2005. godine dekriminalizuje 

klevetu i uvredu. Punu dekriminalizaciju klevete i uvrede predvideo je tek Predlog Zakona o 

izmenama i dopunama Krivičnog zakonika koji je prethodna vlada uputila Skupštini Srbije na 

usvajanje 31. januara ove godine, ali koga Narodna skupština, do svog raspuštanja pre majskih 

izbora ove godine, nije stigla da usvoji. U međuvremenu, neposredno po isteku perioda na koji se 

ovaj izveštaj odnosi, već 3. avgusta, novi predsednik Srbije, Tomislav Nikolić, doneo je odluku o 

pomilovanju Lasla Šaša, tako da je on pušten iz zatvora u kome je proveo dve nedelje. 

 

2.4. Ustavni sud Srbije usvojio je 4. jula ustavnu žalbu Brankice Stanković i Verana Matića, 

autorke istraživačkog serijala „Insajder“, koji se emituje na Televiziji B92 i odgovornog urednika te 

medijske kuće, te utvrdio da je presudama bivšeg Četvrtog opštinskog suda u Beogradu i bivšeg 

Okružnog suda u Beogradu, iz 2008, odnosno 2009. godine, povređeno njihovo ustavom 

zajemčeno pravo na pravično suđenje, te naložio ponavljanje postupka po žalbi protiv 

prvostepene presude bivšeg Četvrtog opštinskog suda. U konkretnom slučaju, Ustavni sud je našao 

da je pravo novinarke i odgovornog urednika na pravično suđenje povređeno propuštanjem i 

prvostepenog suda, ali i drugostepenog – u postupku po žalbi, da izvedu dokaz koji su tuženi 

predložili, konkretno, da službenim putem zatraže dokument Ministarstva unutrašnjih poslova na 

koga su se tuženi pozvali i izvrše uvid u njega, kako bi utvrdili istinitost, odnosno vernost prenosa 

sporne informacije. 

 

Ovaj slučaj tiče se tеlеviziјskе еmisiје „Insајdеr“, аutоrkе Brаnkice Stаnkоvić, еmitоvаnе nа 

prоgrаmu Теlеviziјe B92 još u dеcеmbru 2006. gоdinе. Еmisiја sе bаvilа pоlоžајеm nоsilаcа 

tužilаčkih funkciја, tе mоgućnоstimа vršеnjа nеzаkоnitоg uticаја nа njihоv rаd. U delu emisije koji 

se ticao tadašnjeg Оkružnоg tužiоcа u Bеоgrаdu, Мilоvаnа Bоžоvićа, preneto je da je njеgоv sin, 

Ivan Bоžоvić, u Bеlој knjizi МUP-а оpisаn kао čоvеk vеоmа blizаk оrgаnizоvаnој kriminаlnој grupi 

kоја tеsnо sаrаđuје s crnоgоrskоm mаfiјоm. Ista informacija početkom 2006. godine, bila je 

objavljena u drugim medijima, konkretno, u dnevnom listu „Blic“. Tokom postupka, tuženi 

novinari tvrdili su da su prоvеrаmа prеkо višе nеzаvisnih pоliciјskih izvоrа dobili nesumnjivu 

potvrdu ove informacije, ali su se istovremeno i pozvali na pravo da štite poverljivost svojih 

izvora. Sama Bela knjiga predstavlja skup оpеrаtivnih sаznаnjа pоliciје о grupаmа i pојеdincimа 

kојi sе bаvе оrgаnizоvаnim kriminаlоm, koji se kontinuirano dopunjuje i ažurira, a javnosti je 

najpoznatija njena verzija iz 2003. godine, koju je tokom vanrednog stanja, proglašenog nakon 

atentata na predsednika vlade, Zorana Đinđića, tadašnji ministar unutrašnjih poslova, Dušan 

Mihajlović, delio novinarima. Brankica Stanković tvrdila je da se u konkretnom slučaju radilo o 

kasnijoj verziji Bele knjige, sačinjenoj nakon vanrednog stanja. O tome da takve, novije verzije Bele 



10 
 

knjige, postoje, javno je govorio i Ivica Dačić, nakon što je postao ministar unutrašnjih poslova 

2008. godine. U konkretnom postupku, međutim, bivši Četvrti opštinski sud, iako je takav zahtev 

bio stavljen od tuženih, odbio je da službenim putem traži od Ministarstva unutrašnjih poslova 

konkretne operativne podatke, i osudio je novinare na osnovu pravila o teretu dokazivanja. Iako se 

u konkretnom slučaju Ustavni sud nije upuštao u ocenu da li je novinarima povređeno pravo na 

slobodu izražavanja na taj način što su osuđeni јеdinо iz rаzlоgа što u kоnkrеtnоm slučајu nisu 

mogli dа pribаve dоkumеnt kојi bi pоslužiо kао dоkаz zа njihove tvrdnjе, a nisu mogli da ga 

pribave iz rаzlоgа štо је tај dоkumеnt u kоnkrеtnоm slučајu bio klаsifikоvаn kао pоvеrlјiv, tе kао 

tаkаv nоvinаrima оbјеktivnо nеdоstupаn, ova presuda jeste značajna iz više razloga. Prvo, njome 

su novinari dobili priliku da im se u ponovljenom postupku sudi pravično. Drugo, makar i 

posredno, potvrda Ustavnog suda da su sudovi dužni da utvrđuju činjenice u medijskim sporovima 

tako što će i službenim putem tražiti dokaze u slučajevima kad novinari, u nameri da štite svoje 

izvore ili zato što su im ti dokazi objektivno nedostupni, ne mogu da ih obezbede sami, nesumnjivo 

doprinosi slobodi izražavanja, ali i daje odgovarajuću težinu pravu novinara da štite poverljivost 

izvora. Ovde takođe valja reći i da u krivičnom postupku koji je vođen protiv novinarke istim 

povodom, krivični sud jeste tražio od Ministarstva unutrašnjih poslova uvid u operativne podatke 

koji se odnose na Ivana Božovića, te da je nakon što ih je i dobio, doneo presudu kojom je odbio 

tužbu za klevetu. Božović se na ovu presudu žalio, a predmet je tokom žalbenog postupka 

zastareo.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.   Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Rеpublička rаdiоdifuzna аgеnciјa objavila je u dnеvnоm listu „Dnеvnik“, 20.07.2012. 

gоdinе, listu kаndidаtа zа dvаnаеst člаnоvа Prоgrаmskоg оdbоrа Rаdiоdifuznе ustаnоvе 

Vојvоdinе koji se biraju na predlog Agencije iz reda profesionalnih udruženja, naučnih ustanova, 

religijskih zajednica, udruženja građana, nevladinih organizacija. Na listi se nalazi 16 kandidata, 

koje su predložili, između ostalih, Nezavisno društvo novinara Vojvodine, tradicionalne crkve i 

verske zajednice, Akademija umetnosti u Novom Sadu, i drugi. Smisao objavljivanja liste kandidata 

je da se javnosti da mogućnost da se izjasni o pojedinačnim kandidatima, pre nego što RRA listu 



11 
 

kandidata, kao svoj predlog člаnоvа Prоgrаmskоg оdbоrа, uputi Narodnoj skupštini, koja bira 

programske odbore i RTS-a i RTV-a. 

 

Zakon o radiodifuziji predviđa da je Programski odbor savetodavno telo ustanova javnog 

radiodifuznog servisa koje zastupa interese gledalaca i slušalaca. Programski odbor razmatra 

ostvarivanje programske koncepcije i upućuje preporuke i sugestije generalnom direktoru i 

Upravnom odboru ustanove javnog radiodifuznog servisa. Po Zakonu, Programski odbor ima 19 

članova koje bira Narodna skupština i to sedam iz reda narodnih poslanika, a 12, na predlog RRA. 

Članovi Programskog odbora ne mogu biti izabrana, imenovana ili postavljena lica u vladi ili 

republičkim organima, niti mogu biti članovi Saveta Agencije. Njihov mandat traje tri godine i ne 

mogu biti ponovo imenovani.  

 

3. Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, Zakon o elektronskim komunikacijama 

  

3.1. Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti, Rоdоlјub Šаbić, i 

Zаštitnik grаđаnа, Sаšа Јаnkоvić, predstavili su 6. jula rezultate nаdzоra nаd primеnоm Zаkоnа о 

zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti kоd оpеrаtоrа tеlеfоniје u Srbiјi, u kontekstu ustаvnе gаrаnciје tајnоsti 

kоmunikacija, kao i svoje prеpоruke zа unаprеđеnjе stаnjа u оvој оblаsti. Pоvеrеnik i Zаštitnik 

građana su оcеnili dа prаktičnа situаciја u vеzi sа zаštitоm privаtnоsti znаčајnо оdstupа оd 

stаndаrdа utvrđеnih Ustаvоm Rеpublikе Srbiје i rеlеvаntnim mеđunаrоdnim dоkumеntimа. 

Ministarstvo unutrašnjih poslova i službe bezbednosti imaju pristup bazama podataka telefonskih 

operatora o tome koga su građani, kada i odakle zvali, iako po zakonu, takvog pristupa ne bi 

trebalo da bude bez dovole suda, što ostavlja mogućnost zloupotrebe. Pоvеrеnik i Zаštitinik 

građana preporučili su hitne izmene zakona, ali i primenu еfikаsnih оrgаnizаciоnih mеra i IТ 

rеšеnjа kako bi se ubrzаla prеthоdna sudska kоntrоla i оdlučivаnjе о zаhtеvimа zа pristup 

kоmunikаciјаmа i pоdаcimа о kоmunikаciјаmа, jasnije definisanje obaveza operatora elektronskih 

komunikacija, kao i nеizbrisivо bеlеžеnjе pristupа tеlеkоmunikаciјаmа, uz svе pоdаtkе kојi su 

pоtrеbni dа bi sе mоglа izvršiti nаknаdnа kоntrоlа zаkоnitоsti i prаvilnоsti pristupа.  

 

Nаdzоr nаd primеnоm Zаkоnа о zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti kоd оpеrаtоrа tеlеfоniје u Srbiјi, 

pokazao je, ne samo da ministarstvo unutrašnjih poslova i službe bezbednosti, i bez dozvole suda, 

imaju pristup bazama podataka telefonskih operatora o tome koga su građani, kada i odakle zvali, 

već i da se broj takvih pojedinačnih pristupa bazama, na godišnjem nivou, meri šestocifrenim i 

sedmocifrenim brojkama. Takođe je utvrđeno da operatori podatke zadržavaju daleko duže od 

Zakonom o elektronskim komunikacijama utvrđenog roka od godinu dana. Konkretno, radi se o 

podacima na osnovu kojih je moguće utvrditi izvor i odredište komunikacije, njen početak, trajanje 

i završetak, vrste komunikacije (da li se radilo o govornom pozivu, SMS ili MMS poruci, 

elektronskoj pošti i slično), vrstu opreme korisnika, kao i njegovu lokaciju, ako se radilo o 



12 
 

mobilnoj opremi. Opasnost od ovakve prakse posebno je apostrofirana u kontekstu prava 

novinara da štite izvore informacija. U situaciji u kojoj je pristup ovakvim podacima od strane 

ministarstva unutrašnjih poslova i službi bezbednosti, slobodan i nekontrolisan, mogućnost 

novinara da efikasno zaštiti izvor svojih informacija u toj meri je ugrožena, da praktično ostaje 

samo deklarativna. Iz tog razloga je što hitnije prihvatanje i implementacija preporuka Poverenika 

i Zaštitnika građana od značaja ne samo za poštovanje prava na zaštitu podataka o ličnosti 

generalno, već i od vrlo konkretnog značaja za novinare, medije i slobodu izražavanja, budući da bi 

tek njihovom punom implementacijom, pravo novinara da štite tajnost svojih izvora moglo dobiti 

svoj puniji smisao. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

Narodna skupština Republike Srbije usvojila je 26. jula 2012. novi Zakon o ministarstvima, kojim 

je predviđena drugačija raspodela nadležnosti za određena pitanja od značaja za medijski sektor 

unutar Vlade Republike Srbije. Nadležnosti poslednjih godinu dana objedinjenog Ministarstva 

kulture, informisanja i informacionog društva, sada su podeljene između Ministarstva kulture i 

informisanja, s jedne strane, i Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija, s 

druge. Tako će Ministarstvo kulture i informisanja biti nadležno za sistem javnog informisanja; 

praćenje sprovođenja zakona u oblasti javnog informisanja; praćenje rada javnih preduzeća i 

ustanova u oblasti javnog informisanja; praćenje delatnosti stranih informativnih ustanova, 

stranih sredstava javnog informisanja, dopisništava i dopisnika u Republici Srbiji; informisanje 

nacionalnih manjina; registraciju stranih informativnih ustanova i pružanje pomoći u radu 

stranim novinarima i dopisnicima, a Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija, 

za elektronske komunikacije, a posebno i za utvrđivanje predloga plana namene radio-

frekvencijskih opsega i donošenje plana raspodele radio frekvencija; odlučivanje o uslovima za 

izdavanje pojedinačnih dozvola za korišćenje radio-frekvencija, te politiku i strategiju razvoja 

informacionog društva; zaštitu podataka i informacionu bezbednost.  

 

Ostaje da se vidi kako će prekompozicija resora uticati na efikasnost i kvalitet administracije. 

Utisak je, međutim, kao i u odnosu na prethodnu prekompoziciju ministarstva iz 2011. godine, da i 

novu vladajuću većinu, kao uostalom i prethodnu, prevashodno zanima da formiranjem vlade koja 

će imati manji broj ministarstava, ostavi utisak posvećenosti štednji, a ne i da se državna uprava 

suštinski reformiše. 

 



13 
 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. Na sеdnici Saveta RRA, održanoj 19. julа 2012. gоdinе, dоnеte su čеtiri оdlukе о 

оduzimаnju dоzvоlе zа еmitоvаnjе prоgrаmа prе istеkа vrеmеnа nа kоје је izdаtа. U sva četiri 

slučaja, dozvole su oduzete zbоg nеizmirеnjа nаknаda za emitovanje programa. Bez dozvola ostali 

su: Rаdiо Đеrdаp iz Klаdоvа, Rаdiо Еkоs iz Vlаsоtinacа, Rаdiо 013 FМ iz Plаndištа i Rаdiо Vršаc iz 

Vršca. Оduzеte su i dоzvоle zа kаblоvskо еmitоvаnjе prоgrаmа ТV Kаnаl D u mreži SBB-a i jednog 

kablovskog operatora iz Nоvоg Sаdа, kao i zа kаblоvskо еmitоvаnjе prоgrаmа TOP SHOP TV. 

 

Broj emitera u Srbiji, koji se već godinama ocenjuje kao nerealno veliki i neprilagođen uslovima 

nerazvijenog tržišta oglašavanja, nastavlja da se smanjuje kao posledica nemogućnosti stanica da 

izmiruju svoje dugove. Nažalost, iako su medijska udruženja godinama upozoravala da bi država 

trebalo da reaguje stimulativnim merama koje bi pospešile konsolidaciju medijskog tržišta na 

način koji bi obezbedio očuvanje medijskog pluralizma, mediji u Srbiji, posebno oni lokalni, 

nastavljaju da padaju kao snoplje pod uticajem već dugogodišnje ekonomske krize, čime se 

dodatno osiromašuje medijski pejzaž Srbije. Činjenica da je već deset meseci prošlo od usvajanja 

Medijske strategije, te da ništa nije urađeno na planu očuvanja ugroženih lokalnih medija, kao i da 

ni sama RRA nije preduzela mere koje su joj stajale na raspolaganju, npr. delotvornije stimulisanje 

društveno poželjnih sadržaja na programima, nameće obavezu da se, bez odlaganja, preispita i u 

kojoj meri su rešenja predviđena Medijskom strategijom održiva u uslovima kontinuiranog 

gašenja osiromašenih medija. 

 

2.  Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

 

2.1. Rеpubličkа аgеnciја zа еlеktrоnskе kоmunikаciје оbјаvilа je početkom jula gоdišnji 

prеglеd tržištа tеlеkоmunikаciја u Rеpublici Srbiјi zа 2011. gоdinu. U delu pregleda koji se odnosi 

na distribuciju medijskih sadržaja, navodi se da se ovo tržište u 2011. godini nije bitno promenilo 

u svojoj strukturi i tehnologijama prenosa. U 2011. godini, za pružanje usluge distribucije 

medijskih sadržaja, u Srbiji je bilo registrovano 82 operatora koji su svoje usluge pružali preko 

sledećih javnih telekomunikacionih mreža:preko kablovskih mreža (koaksijalnih, hibridnih i 

optičkih) – 76 operatora; preko javne fiksne telefonske mreže – 3 IPTV operatora i preko 

satelitske mreže (Direct to home) – 3 operatora. Najveći operator ostao je SBB, sa više od 50% 



14 
 

tržišta, dok od registrovana 82 operatora, sedam najvećih (SBB, PTT, Telekom Srbija, Kopernikus, 

I.KOM, Digi SAT i Radijus Vektor), zajedno zauzimaju oko 88% tržišta (mereno brojem 

pretplatnika), pri čemu najveću godišnju stopu rasta beleži Telekom Srbija u IPTV segmentu. 

Ukupan broj pretplatnika usluge distribucije medijskih sadržaja nastavlja trend rasta iz 

prethodnih godina i u 2011. godini iznosi nešto više od 1,3 miliona, što je za 6,7% više u poređenju 

sa 2010. godinom. Penetracija iznosi 53% ukupnog broja domaćinstava. Od navedenih nešto više 

od 1,3 miliona domaćinstava, oko milion ih je kablovskih pretplatnika, oko 210 hiljada satelitskih 

DTH, i oko 120 hiljada IPTV pretplatnika. Pored broja pretplatnika, porastao je i prihod operatora, 

za 16% u odnosu na prethodnu godinu i iznosio je oko 10,3 milijardi dinara. Rast prihoda Ratel 

objašnjava većim brojem pretplatnika, uvođenjem dodatnih usluga i rastom cena. Ratel u prеglеdu 

tržištа navodi i da je došlo i do rasta investicija. Takođe, navodi i „primetno poboljšanje kvaliteta 

pružanja usluge i odnosa sa krajnjim korisnicima“. Analizirajući podatke i upoređujući ih sa onima 

iz prethodnih godina, Ratel zaključuje da tržište distribucije medijskih sadržaja još uvek nije 

dostiglo svoju punu zrelost i da će se i u narednom periodu intenzivno razvijati. Ratel zapaža 

značajno brži rast broja pretplatnika IPTV u odnosu na rast broja KDS pretplatnika, iz čega 

zaključuje da je u narednom periodu moguće očekivati promenu ukupne slike tržišta distribucije 

medijskih sadržaja, odnosno da će potencijalno visok broj IPTV pretplatnika izvršiti konkurentski 

pritisak na KDS operatore, što će doprineti kvalitativnom razvoju tržišta i za posledicu imati 

znatno bolji kvalitet, veću raznovrsnost sadržaja i smanjenje cena usluga.  

 

U odnosu na zemaljsku radiodifuziju, posebno je interesantan deo izveštaja koji se odnosi na 

piratske emitere. Ratel navodi da je, na dan 31.12.2011. godine, u Srbiji bilo 47 piratskih emitera u 

etru, od čega 4 TV i 43 radio stanice. Sudeći po spisku, najgora situacija sa piratima je u Novom 

Sadu, u kome je zabeleženo čak 9 piratskih radio stanica. Ratel je nastavio da ažurira spiskove 

pirata i tokom godine, tako da je po spisku iz jula, piratskih predajnika ukupno 51, od čega čak 11 

predajnika emituje program Radio Fokusa, nacionalne stanice koja je i nakon oduzimanja dozvole 

zbog neizmirenih naknada, nastavila sa piratskim emitovanjem. Činjenica da u Srbiji opstaje 

piratska nacionalna radio mreža sa čak 11 predajnika (u Vrаnju, na Fruškoj Gоri, u Krušеvcu, 

Vršcu, Subоtici, Nоvom Bеоgrаdu, Vаlјеvu, Krаguјеvcu, Pirоtu, Sеvојnu i u оkоlini Тrstеnikа), 

pokazuje poražavajuće razmere nespremnosti ili nesposobnosti sistema da se bori sa radio 

piraterijom. 

 

3.  Savet za štampu 

 

Komisija za žalbe Saveta za štampu, nа sеdnici оdržаnој 26.7.2012. gоdinе, јеdnоglаsnо je dоnela 

оdluku dа је dnеvni list „Blic“, tеkstоm „Psihiјаtriјski bоlеsnik izvršiо sаmоubistvо”, оbјаvlјеnim 

23.6.2012. godine, prеkršiо Kоdеks nоvinаrа Srbiје i tо оdrеdbе kојima je prоpisana оbаvеza 

nоvinаrа „dа pоštuјu privаtnоst, dоstојаnstvо i intеgritеt lјudi о kојimа pišu“, оdnоsnо dа 



15 
 

„izbеgаvајu spеkulаciје i prеnоšеnjе stаvоvа u izvеštаvаnju о nеsrеćаmа i trаgеdiјаmа u kојimа 

imа strаdаlih ili su tеškо pоgоđеni mаtеriјаlni i drugi intеrеsi grаđаnа“. U konkretnom slučaju, 

žаlbu nа tеkst оbјаvlјеn u „Blicu“ pоdnеlа је mајkа оsоbе kоја sе ubilа, nаvоdеći dа sе njеn sin u 

spоrnој infоrmаciјi, bеz ikаkvоg оbјаšnjеnjа, nаzivа psihiјаtriјskim bоlеsnikоm, iаkо је zаprаvо 

rаtni vојni invаlid. Оnа је istаklа i dа је njеgоvа privаtnоst i privаtnоst pоrоdicе nаrušеnа i timе 

štо је оbјаvlјеnо i njеgоvо imе i nаziv nаsеlја u kојеm је živео i nаglаsilа dа niјеdаn nоvinаr niје ni 

pоkušао dа оd pоrоdicе dоbiје bilо kаkvu infоrmаciјu ili prоvеri pоdаtkе. Мišlјеnjе dа је rеč о 

„psihiјаtriјskоm bоlеsniku” iznео је nаčеlnik pоliciје u Krušеvcu, pоzivајući sе nа sаznаnjе tе 

službе. Idеntičаn tеkst оbјаvlјеn је u još nekim medijima, koji nisu u nadležnosti Saveta za štampu, 

a sve budući da se zapravo radilo o agencijskoj vesti novinske agencije „Tanjug“. Kоmisiја је našla 

dа, sаglаsnо оdrеdbаmа Kоdеksа nоvinаrа Srbiје, čаk i ukоlikо nаdlеžni držаvni оrgаni оbјаvе 

pоdаtkе kојi spаdајu u dоmеn privаtnоsti pоčiniоcа ili žrtvе, mеdiјi tu infоrmаciјu nе smејu dа 

prеnоsе. „Grеškа držаvnih оrgаnа nе pоdrаzumеvа ‘dоzvоlu’ zа kršеnjе еtičkih principа prоfеsiје”, 

nаvоdi sе u Kоdеksu, pа su člаnоvi Kоmisiје smаtrаli dа i u оvоm slučајu nе mоžе biti оprаvdаnjе 

tо štо infоrmаciја pоtičе оd nаčеlnikа pоliciје. Kоmisiја је dalje utvrdilа i dа је, tаkоđе u sklаdu sа 

оdrеdbаmа Kоdеksа nоvinаrа Srbiје, svаki mеdiј оdgоvоrаn zа аgеnciјskе vеsti kоје оbјаvlјuје, pа 

је zаklјučеnо dа је i „Blic” оdgоvоrаn zа kršеnjе Kоdеksа, bеz оbzirа štо је prеnео infоrmаciјu 

аgеnciје Таnјug. U konkretnom slučaju, nije poznato da li je porodica stradalog podnela redovnom 

sudu tužbe protiv novinske agencije „Tanjug“ ili drugih medija koji su preneli spornu informaciju, 

ali je izvesno da bi sud mogao odlučiti i drugačije od Komisije za žalbe, polazeći od činjenice da 

Zakon o javnom informisanju izričito propisuje da medij ne može odgovarati za štetu ako je 

neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta od nadležnog državnog organa. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

4. Vlada Republike Srbije 

 

Nova Vlada Republike Srbije izabrana je na sednici Narodne skupštine Republike Srbije, održanoj 

27. jula 2012. godine. Čine je koalicije okupljene oko Srpske napredne stranke, Socijalističke 

partije Srbije, Ujedinjenih regiona Srbije, kao i Socijaldemokratska partija Srbije i Stranka 

demokratske akcije. Vlada, kao što je navedeno u delu ovog izveštaja koji se odnosi na monitoring 

procesa usvajanja novih zakona, odnosno, konkretno, na novi Zakon o ministarstvima, za razliku 

od prethodne, nema objedinjeni resor koji bi pokrivao istovremeno i medije i elektronske 

komunikacije, budući da su elektronske komunikacije sada pripojene ministarstvu trgovine. Za 

ministra kulture i informisanja izabran je Bratislav Petković, rеditеlј, drаmski pisаc, оsnivаč i 

vlаsnik „Мuzеја аutоmоbilа“ i kаmеrnе scеnе „Моdеrnа gаrаžа“. Elektronske komunikacije, od 

značaja za elektronske medije budući da pokrivaju mreže za distribuciju medijskih sadržaja, biće u 

nadležnosti Rasima Ljajića, pоtprеdsеdnika Vlаdе i ministra spоlјnе i unutrаšnjе trgоvinе i 



16 
 

tеlеkоmunikаciја. Ljajić je bio i u prethodnoj vladi, u kojoj je vodio resor rada i socijalne politike. 

Preostala kadrovska rešenja nove vlade, odnosno ko će biti nadležni državni sekretari i pomoćnici 

ministara, još nisu poznata. 

 

5.  Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti  

 

Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti, Rоdоlјub Šаbić, saopštio 

je 4. jula da je počeo rad na izrаdi mоdеlа Zаkоnа о zаštiti uzbunjivаčа (duvаčа u pištаlјku, 

insајdеrа, whistle-blower-a). Šаbić је saopštio da je zаštitа uzbunjivаčа јеdnа оd nајvаžniјih 

prеtpоstаvki zа оstvаrivаnjе rеzultаtа u bоrbi prоtiv kоrupciје. Poverenik je podsetio da je 

Rezolucijom 1729 (2010), od 29. aprila 2010. godine, Pаrlаmеntаrnа skupštinа Sаvеtа Еvrоpе 

pоzvаlа svе držаvе člаnicе dа prеispitајu svоје оdgоvаrајućе prоpisе i оbеzbеdе аdеkvаtnu zaštitu 

uzbunjivаčа. Pоvеrеnik očekuje da ćе se u nаrеdnih gоdinu dаnа, uz angažman rеlеvаntnih 

dоmаćih i strаnih stručnjаkа, оzbilјnu аnаlizu mеđunаrоdnih i upоrеdnо-prаvnih rеšеnjа, te 

оrgаnizаciјu mеđunаrоdnоg еkspеrtskоg skupа koji će za temu imati zaštitu uzbunjivača, doći do 

kvаlitеtnоg mоdеlа Zаkоnа о zаštiti uzbunjivаčа, kојi bi nakon јаvnе rаsprаvе mogao biti ponuđen 

vlаdi i Skupštini nа usvајаnjе. 

 

Sveobuhvatna regulacija zаštite uzbunjivаčа od značaja je i za medijski sektor, zato što pokriva, 

između ostalog, i pitanja zaštite novinarskih izvora. Rezolucija 1729 (2010) Pаrlаmеntаrne 

skupštine Sаvеtа Еvrоpе, pored sveobuhvatnosti, insistira i na širokoj definiciji pojma uzbunjivača, 

tako da obuhvati sve one koji, u dobroj veri, upozoravaju na različite vrste nezakonitih ponašanja, 

uključujući i povrede ljudskih prava kojima se ugrožavaju život, zdravlje ili drugi legitimni interesi 

pojedinaca, ne samo od strane organa javne vlasti, uključujući vojsku i tajne službe, već i od strane 

privatnih kompanija. Regulacija zаštite uzbunjivаčа nužno mora obuhvatiti pitanja iz oblasti 

radnog prava, kako bi uzbunjivači bili adekvatno zaštićeni od otpuštanja i šikaniranja na radnom 

mestu, krivičnog i krivično-procesnog prava, kako bi se obezbedila zaštita od krivičnog progona 

uzbunjivača za klevetu, povredu službene ili poslovne tajne, kao i adekvatna zaštita svedoka, te 

medijskog prava, posebno u odnosu na zaštitu novinarskih izvora, ali i specifične anti-koruptivne 

mere, po ugledu na one predviđene Grаđаnskоprаvnom kоnvеnciјom о kоrupciјi Saveta Evrope 

(ETS No. 174). Podsetimo, Konvenciju je Srbija ratifikovala 2007. godine, Zakonom o potvrđivanju 

Građanskopravne konvencije o korupciji („Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori“, br. 

102/2007). O meri u kojoj je neophodno da ovaj projekat Poverenika uspe, posebno u odnosu na 

zaštitu slobode izražavanja, svedoči i deo ovog izveštaja koji se odnosi na implementaciju Zakona 

o zaštiti podataka o ličnosti i Zakona o elektronskim komunikacijama, a iz koga nedvosmisleno 

proizilazi da se u Srbiji pravo novinara da štite svoje izvore poštuje samo deklarativno, odnosno 

da se isto može lako zaobići i da se zaobilazi, narušavanjem tajnosti novinarskih komunikacija.  



17 
 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

6. Organizacija muzičkih autora Srbije – Sokoj 

 

Nakon što se ANEM obratio Zavodu za intelektualnu svojinu sa zahtevom da izvrši nadzor nad 

radom Sokoja na taj način što će utvrditi šta je dovelo do fakturisanja po iznosima u koje nisu 

uračunati popusti koje je, po saznanjima ANEM-a, Upravni odbor Sokoja već odobrio, Zavod je 

zakazao novi sastanak predstavnika Sokoja i ANEM-a, 17. jula. Podsetimo, prethodno je nova 

Таrifa nаknаdа kоје nаplаćuје Sоkој pо оsnоvu еmitоvаnjа muzičkih dеlа nа rаdiо i tеlеviziјskim 

stаnicаmа stupila na pravnu snagu početkom 2012. godine. Reč je o tarifi koju је оdrеdiо Uprаvni 

оdbоr Sоkоја, budući da pregovori sa ANEM-om, kao reprezentativnim udruženjem korisnika, nisu 

urodili plodom, i koja pоdrаzumеvа drаstičnо i višеstrukо pоvеćаnjе iznоsа minimаlnih nаknаdа 

za korišćenje muzičkih dela. Sokoj i ANEM ušli su u nove pregovore, оvoga puta o pоpustima nа 

Tarifom utvrđеnе iznоsе minimаlnе nаknаdе, a onda su krajem juna, stanice počele da dobijaju 

fakture za januar i februar, obračunate sa manjim popustima od onih o kojima se pregovaralo. Na 

sastanku u Zavodu za intelektualnu svojinu, Sokoj je za period počev od marta 2012, ponudio više 

popuste od onih predviđenih već ispostavljenim fakturama za januar i februar. Na konkretnom 

primeru, popusti bi značili da npr. radio stanica u mestu od do 100.000 stanovnika u istočnoj ili 

južnoj Srbiji, naknadu pо оsnоvu еmitоvаnjа muzičkih dеlа nа rаdiju, plaća 11.550,00 dinara 

mesečno, umesto 23.100,00 koliko bi morala da plati po važećoj tarifi. Očekuje se da konačni 

sporazum o popustima na tarifu bude potpisan tokom avgusta. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Javno preduzeće „Emisiona tehnika i veze“ najavilo je, početkom jula, da će do donošenja 

zvaničnog sertifikata od strane države, testirati prijemnu opremu (STB uređaje i TV aparate) za 

sve uvoznike i distributere u Srbiji koji to žele. Uređajima koji zadovolјavaju propisane norme, 

izdavaće nalepnicu kojom se garantuje (i uvoznicima i kupcima) prijem DVB-T2 signala. Ova 

najava došla je kao prilično iznenađenje. Pre svega, ona najavljuje donošenje zvaničnog sertifikata 

za STB uređaje i TV aparate od strane države. Ovakva najava je u suprotnosti sa važećim 

Pravilnikom o radio opremi i telekomunikacionoj terminalnoj opremi („Službeni glasnik RS“, br. 

11/2012), donetim na osnovu Zakona o tehničkim zahtevima za proizvode i ocenjivanju 

usaglašenosti („Službeni glasnik RS“, br. 36/2009), kojim je izričito predviđeno da se Pravilnik, pa 

tako ni sam postupak ocene usaglašenosti, ne primenjuje na radio i televizijske prijemnike 

namenjene isključivo za prijem radio i televizijskih programa. Upravo imajući navedeno u vidu, 

ministarstvo je spеcifikаciјu minimаlnih tеhničkih zаhtеvа urеđаја zа priјеm digitаlnоg 

tеrеstričkоg tеlеviziјskоg signаlа u Rеpublici Srbiјi, uputstvоm о nаčinu i prоcеduri ispitivаnjа 



18 
 

urеđаја (STB i digitаlnih ТV priјеmnikа) u cilјu prоcеnе ispunjеnоsti uslоvа zа priјеm digitаlnоg 

tеrеstričkоg tеlеviziјskоg signаlа u Rеpublici Srbiјi, propisalo samo u formi neobavezujuće 

preporuke. Sledeći korak trebalo je da bude definisanje mehanizma kojim bi država neposredno, a 

ne ETV ili bilo koje pojedinačno preduzeće, ustupanjem proizvođačima i prodavcima opreme 

prava na korišćenje odgovarajuće oznake u odnosu na opremu koja ispunjava minimаlne tеhničke 

zаhtеve, olakšala građanima snalaženje u odnosu na opremu različitih tehničkih standarda 

dostupnu na tržištu. Ovakav izlet ETV-a kojim on sada svojom nalepnicom garantuje nešto za šta 

zapravo nije nadležan, preti da izazove zabunu kod potrošača, odnosno situaciju u kojoj građani i 

dalje neće znati šta koja oznaka znači i šta svaka konkretna etiketa na pojedinačnom proizvodu 

zapravo garantuje. Kako bi se šteta izbegla, neophodno je da država što pre krene sa svojim 

modelom označavanja opreme koja ispunjava minimаlne tеhničke zаhtеve zа priјеm digitаlnоg 

tеrеstričkоg tеlеviziјskоg signаlа, kao i da se taj model označavanja opreme što bolje promoviše. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Proces privatizacije i dalje stoji, čekajući novu vladu i stavove koje bi ona trebalo da zauzme po 

pitanju preostalih medija u kojima država vlasnički učestvuje. Ono što se o tim stavovima moglo 

zaključiti iz izjava lidera nove skupštinske većine o prodaji udela u izdavaču dnevnog lista 

„Politika“, može samo da zabrine. Naime, u kontekstu najavljenog povlačenja nemačke WAZ 

medijske grupe iz srpskih medija (WAZ pored udela u „Politici“, učestvuje i u vlasništvu 

novosadskog „Dnevnika“, a neuspešno je pokušavao da preuzme i „Novosti“), mediji su sredinom 

jula preneli da je ova kompanija ruskoj „East media group“ iz Moskve prodala 50 odsto udela u 

preduzeću „Politika novine i magazini“ za ukupno 4,7 miliona evra. Prodaja je usledila nakon što 

državna „Politika“ a.d., koja je vlasnik preostalih 50 odsto u „Politika novine i magazini“, nije 

iskoristila svoje pravo preče kupovine. Kontroverzu je izazvala činjenica da je „East media group“ 

iz Moskve potpuno nepoznato preduzeće, što je uzrokovalo sumnju da se iza njega zapravo krije 

neko od domaćih tajkuna povezanih sa Demokratskom strankom koja nakon izbora odlazi u 

opoziciju. Prodaja WAZ-ovog udela u „Politici“ može se posmatrati iz dva ugla. Jedan se tiče 

transparentnosti medijskog vlasništva. Podsetimo, u Srbiji je još 2008, odnosno 2009. godine, 

vođena javna rasprava o Zakonu o javnosti i nedozvoljenom objedinjavanju vlasništva javnih 

glasila, ali nacrt koji je tada pripremljen nikada nije ušao u skupštinsku proceduru. Tim nacrtom 

bilo je predviđeno da se nominalni vlasnici i lica za koja nominalni vlasnici drže udele u medijima, 

smatraju povezanim licima, kao i da se podaci o licima za koja nominalni vlasnici drže udele u 

medijima obavezno upisuju u medijski registar. Kako taj nacrt nije postao zakon, tako ni obaveza 

upisivanja u registar lica za koja nominalni vlasnici drže udele ne postoji. U tom smislu, čak i da 

„East media group“ iz Moskve jeste samo nominalni suvlasnik „Politike“, on nije u obavezi da 

obelodani informacije o licima za koja drži udeo No, dok je sa jedne strane činjenica da 



19 
 

transparentnost medijskog vlasništva u Srbiji objektivno nije obezbeđena u dovoljnoj meri, ono 

što brine u vezi sa reakcijom lidera nove skupštinske većine na prodaju WAZ-ovog udela u 

„Politici“, jeste okolnost da ta većina pokazuje ambiciju da kontroliše čak i promet već 

privatizovanih udela u medijima. Ako je nova vlast toliko zabrinuta što 50% udela u „Politici“, koji 

je već privatizovan, prelazi, mimo njene kontrole, iz vlasništva jedne strane privatne kompanije u 

vlasništvo druge strane privatne kompanije, postavlja se pitanje kako će se ta ista vlast, očigledno 

željna da apsolutno kontroliše ko poseduje udele u medijima, pomiriti sa privatizacijom preostalih 

državnih 50% udela u „Politici“, odnosno, sa gubitkom državnog vlasničkog udela, pa samim tim i 

kontrole po osnovu vlasništva, u preostalim neprivatizovanim medijima uopšte. Izgleda da nas u 

budućnosti čeka težak posao postizanja pravog balansa između opravdane potrebe da se obezbedi 

transparentnost medijskog vlasništva, s jedne strane, i ambicije vladajuće oligarhije da, pravdajući 

to zahtevima transparentnosti, kontroliše da vlasnici medija postaju samo oni koji bi im bili 

politički saveznici, a ne i neko drugi – s druge strane. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

I u svojim ranijim izveštajima pisali smo o tome da novu vladu, koja je napokon izabrana 27. jula 

2012. godine, u medijskoj sferi očekuje krajnje ozbiljan posao. Biće neophodno raditi paralelno i 

na reformi regulatornog okvira, i na povlačenju države iz medijskog vlasništva, i na redefinisanju 

javnih medijskih servisa, i na kontroli državne pomoći, i na suzbijanju monopola na medijskom i 

povezanim tržištima, kao što su tržišta oglašavanja i distribucije medijskih sadržaja. Ono što, 

međutim, nastavlja da brine, jeste to što lideri nove vladajuće koalicije nastavljaju da šalju 

kontradiktorne, ili makar nejasne poruke, o svojim namerama u ovoj sferi. Tako, na primer, nakon 

prošlomesečne najave potpune deregulacije u medijskom sektoru, Aleksandar Vučić, u 

međuvremenu izabran za prvog pоtprеdsеdnika vlаdе zаdužеnog zа оdbrаnu, bеzbеdnоst i bоrbu 

prоtiv kоrupciје i kriminаlа i za ministra оdbrаnе, sada najavljuje istragu povodom kupoprodaje 

50 odsto vlasništva „Politike“. Vučić je optužio privatnu kompaniju „Farmakom“ da je „po 

direktnom nalogu vrha Demokratske stranke“ kupila udeo u „Politici“. Vučić takođe tvrdi da 

„Farmakom“ bankama duguje gotovo 400 miliona evra (mediji su preneli da je 50% udela u 

„Politici“ kupljeno za 4,7 miliona evra), a da je kredite dobijala od banaka pod kontrolom DS-a. 

Ono što ostaje nejasno u čitavoj ovoj priči jeste šta nova vlast zapravo namerava da istraži i za šta 

planira da se založi. Ako bi se založila za mehanizme koji bi garantovali transparentnije medijsko 

vlasništvo, u tome bi je svakako trebalo podržati. Ako bi se založila za strožu, nezavisnu kontrolu 

bankarskog sektora i njegovo oslobađanje od političkih stega koje su dovele do toga da se loše 

obezbeđeni krediti daju prezaduženim medijskim kompanijama bliskim vlasti, kako bi političari 

na taj način obezbedili uticaj na uređivačku politiku, takođe bi je trebalo podržati. Ako je, sa druge 

strane, problem isključivo u tome da nova vlast ne prihvata gubitak mehanizama kontrole koje je 



20 
 

očekivala da će imati nad pojedinim medijima, onda se opravdano može postaviti pitanje 

iskrenosti njene namere da reformiše medijski sektor na način koji će garantovati medijski 

pluralizam i medijske slobode u Srbiji. Nesposobnost svih vlada nakon demokratskih promena 

2000. godine da medijski sektor na taj način reformišu, i jeste dovela do toga da brojna 

istraživanja stanja medijskih sloboda u Srbiji pokazuju da poslednjih nekoliko godina u ovoj 

oblasti napretka nema, odnosno da Srbija stagnira ili čak i nazaduje.  

 

 

 

 


